25 Mayıs 2010 Salı

Tarihte Zico


Zico deyince aklıma ilk gelen,benim Fenerbahçeliliğim boyunca camia tarafından ve taraftar tarafından sevilmiş tek teknik direktördür.Genelde en zayıf halka bizde hoca olur,o nedenle hocaların sevildiğine şahit olmamıştım.hatta Fenerbahçe'nin hocası sevilemezdi,olsa olsa başkan çok iyi takım kurmuştu ve o takımı kim olsa sampiyon yapardı.işte bu masal Zico efsanesi(aslında kumar da diyebiliriz) ile son buldu.Zico bizzat hoca olarak müthiş bir takım yaptı ve Fenerbahçe'yi 100. yılında şampiyon yaptı ve ertesi sene futbol takımının tarihinin en önemli başarısı olan şampiyonlar ligi çeyrek finaline taşıdı.

Denizli travmasını yavaş yavaş atlatmaya başladığımız günlerde,Daum'un yerine gelecek hocayı merak ederken telefonuma gelen bilgi mesajı ile öğrenmiştik:''Fenerbahçe teknik direktör Arthur Artunes ile 2 yıllık anlaşmaya vardı''.''hoppala bu kim lan?'' diye birbirimize sorduk,Zico'ymuş dediler.vallahi tanımıyordum.biz nerden bileceğiz Zico kimdir, kim değildir? 90'lardan sonrasını izlemiş gençlik olarak bilmiyorduk ve büyük kumar olarak değerlendirdik.çünkü yeni bir şok kaldıracak durumda değildik.neyse baktık,araştırdık büyük futbolcu ve büyük insan olduğunu işittik,biraz gönlümüz ferahladı.
lige paldır küldür başladık ,kimle çekişeceğimiz belli değildi,bizim durumumuz bile çok tatminkar ve sağlam değildi.6.haftadan sonra düşüş başlamıştı ve liderin gerisine düşmeye başlamıştık ve tribünde tepkiler homurdanmalar başlamıştı.bunun tavan noktası ise 10.haftadaki Ankarda'daki Ankaraspor maçıydı.bir ramazan günü gündüz maçıydı.kapalı bir hava vardı.ilk yarıyı 2-0 önde kapatmıştık,gel gör ki ikinci yarı maç 2-2 ye geldi ve maç sonu çok büyük tepki vardı Zico'ya ve yönetime.Kadıköy'deki tribün açısından olaylı Bursa maçından sonra yönetime olan tepki net bir şekilde takım kötü giderken verilmeye başlanmıştı:'Yönetim, bu takım senin eserin', 'Bizimle uğraşma, şu takımı toparla' denilmişti. ancak bunların hiçbirinin Zico'ya söylenenin yanında önemi yoktu.o gün Zico'ya ;''Siktir ol git Zico'' denilmişti tam da önümüzden geçerken.Zico'nun yüzündeki memnuniyetsizlikle karışık olağanüstü moral bozukluğu çok net görünüyordu.o gün için ne yaptığımın farkında olmadan ben de haykırmıştım bu kelimeleri.Nerden bilebilirdik ki,Zico'nun Fenerbahçe camiasının gördüğü,görebileceği en naif,en karakterli,en olgun,en sevecen,en içten ,en samimi,en kibar, en bize benzeyen, en kanı uyuşan( bu en'ler uzar gider) bir hoca,bir insan olduğunu. hayatta en büyük pişmanlıklarımı sorsanız, içinde mutlaka bunu sayarım.tanıdıkça sevdik,gördükçe sevdik,izledikçe sevdik,okudukça sevdik,dinledikçe sevdik.sevilecek adamdı velhasıl.dosdoğru bir insandı.bjklılar üzerine ayran fırlatmıştı yedek klübesinin arkasından,trabzonlular üzerine su fırlatmıştı.yine de o vakur duruşunu bozmadan dimdik ayaktaydı.yaşattığı başarıları saymıyorum,çünkü tarihte ondan iyisi yok.adamlığı ,insanlığı yaşattıklarının misliyle üzerindeydi.
ve bir gün kaybettik zat-ı şahanelerini.bir diktatörün ''yürüye yürüye şampiyon olma'' sevdası uğruna kaybetmiştik. zaten onu kaybettik,yata yata 2 senedir şampiyonuz!!
o güzel insan bugünlerde aksiyon dergisine bir röportaj vermiş, ve aklı hala Fenerbahçe'deymiş. bugün için kendisine bu röportajdan dolayı ,fırsatçılık yapıyor diyenler olabilir.öylesi kahpe düşünceliler hep vardı,geldiğinde stajyer deyip de 10. hafta Zico'ya küfretmemize neden olan psikolojiyi hazırlayanlar gibi.
Zico, "Türkiye'den ayrılırken size haksızlık yapıldı mı?" şeklindeki soruya ise şu cevabı verdi: "Kesinlikle hayır. Özellikle yardımcılarımla ilgili problem vardı. Biraz da benim kararımla anlaşamadık. Çünkü ben tek başıma bir şey yapmadım. Ben yardımcılarımla çalışmıştım. Belki onlarla alakalı, onları da düşünerek bir karar aldım. Zor karardı ama bu kararı aldım. Doğru mu yaptım, yanlış mı yaptım bilemem. Ama pişman değilim."

Zorlama sorular sorup,ağzından ters cevaplar almak isteyenlere fırsat vermeyecek kadar ADAM'dır Zico.
Bugünlerde Daum'a yolvermek isteyenler varsa korkusuzca yol verip Zico'muza emanet edebilirler takımı.

4 yorum:

  1. Aziz Yıldırım'ın aldığı en kötü ve en berbat karardır Zico'yla anlaşamamak. Çok özledik inşallah bir gün daha doğru şartlarda geri gelir yarım bıraktığı işi tamamlar. Benim için her zaman kredisi vardır Zico'nun.

    YanıtlaSil
  2. Fenerbahçe taraftarının kaçan şampiyonluğa Zico'nun gidişi kadar üzüldüğünü sanmıyorum , en azından ben Zico'nun gidişine daha çok üzülmüştüm.
    Aziz Yıldırım'ın daha fazla sayıda Fenerbahçe'li tarafından eleştirilmesinin de başlangıcıdır Zico'yu göndermesi , söylediği "yürüye yürüye şampiyon" olma iddiası da her terslikte yüzüne çarpılan bir eleştiri kalıbı oluverdi .
    Kısacası Zico'ya oynattığı futbolun hızlısını oynatabileceği bir kadro verilmesini ve olacakları keyifle izlemeyi isterdim.

    YanıtlaSil
  3. aslında yazıya pankartı eklemeyi unutmuşum,gece-hatta sabah- çok geç saatte yazdığımdan dolayı.''ZİCO Cimbom'u''.

    YanıtlaSil
  4. Daum yol vermek isteyenlere ki akl-ı selim her fener taraftarı bunu istiyor diye düşünüyorum. Akla gelen ilk isim.

    YanıtlaSil